keskiviikko 9. maaliskuuta 2011

Lehtivinkkaus


Nykyään on muotia kirjavinkkaus. Itsekin olen ollut kerran sellaisessa kirjaston koulussa järjestämässä kirjavinkkaustilaisuudessa, jossa kirjastosta tullut kirjavinkkaaja, esitteli 5-luokkalaisille jännittäviä kirjoja. Se oli kiva juttu.
Nyt minä "vinkkaan" teille lehdestä, joka on tosi upea, ainakin minun mielestäni.Tässä kuvassa näkyvät  lehdet (ja Nekun jalka).
Porissa ei ole mitään kauhean laajaa lehtivalikoimaa "tyyliin Akateeminen kirjakauppa". Porin Terrassa on kuitenkin tosi paljon sisutuslehtiä. Sieltä löysin tämän ensimmäisen Marie Claire idees -lehden. Nyt olen sitten koukussa! Olen nyt saanut kasaan kokonaista 3 numeroa. Hirveä vahinko kävi kun missasin joulukuun numeron. Nyt jo maaliskuussa menin heti ensimmäisenä päivänä katsomaan onko lehteä tullut. Se kun ei ilmesty ihan joka kuukausi.Tammikuussa ilmestyi numero tammi-helmikuu. Vasta maaliskuun toisena päivänä se oli hyllyssä.


Näissä kuvissa on sekaisin kuvia kolmesta numerosta. Niissä on kirjontaa, kierrätysideoita, neuleita,sisustusideoita, virkkausta... Ihan kaikkea mahdollista. Ohjeetkin ovat hyvät. Ne ovat vaan ranskaksi ja siitä  minä en ymmärrä höppäsen pölähtämää. No se ei  haittaa, kuvat on selvät ja pienoiskaavat myös. Jos tietää perusasiat pystyy työt tekemään.

Sum summarum: suosittelen lämpimästä kaikille sellaisille, jotka pitävät käsintekemisestä ja sellaisille jotka nauttivat kauniiden käsityökuvien ja - miljöiden katsomisesta. Lehden hinta on 7.40€, Ranskassa 4,60€. Silti väitän, että yhdessä lehdessä on enemmän ideoita kuin monessa käsityökirjassa, joita Suomessa on ilmestynyt.

16 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mulla on myös yksi MarieClaire ja kieltämättä se on aika koukuttavan upea... Omalle kohdalle kuitenkaan, onneksi ja valitettavasti, ei ole osunut tuota lehteä toistamiseen, joten en ole saanut tehtyä laajempaa tutkimusta lehdestä. ;) Lisäksi omaa innostustani himmentää ranskaksi olevat ohjeet, joista ymmärrän yhtä paljon kuin sinäkin. :)

Zzz kirjoitti...

Eilen juuri kävin Terrassa...pitää muistaa seuraavalla kerralla tutkia, onko siellä näitä.

Kiva, että saa näitä vinkkejä, kun lehtiä on niin mahdoton määrä :)

Sude kirjoitti...

Kiitos vinkistä. Meiltäkään ei juuri lehtiä saa, vaan täytyy muistaa aina kaupunkireissulla tutkia tarjontaa (jos muistaa). Löysinpä kauttasi uuden ihanan ulkolaisen bloginkin, http://byelizabethcat.blogspot.com/, ihanaa väri-iloittelua :)

Saila kirjoitti...

Ihan totta! Olen itsekin välillä ostanut tuota lehteä, ja siitä tulee melkein hulluksi, kun tuntuu että nytpä pitäisi alkaa väkertämään kaikkea kivaa :-) Jotenkin aikani tuntuu kuluvan muutenkin, käsityöt ovat hieman jääneet, paitsi iltaisin telkun ääressä kutominen on jokapäiväistä. Ihailen sinun kekseliäisyyttäsi ja tekeväisyyttäsi! (Ahkeruus ei tunnu oikealta sanalta tähän, kun se vaikuttaa olevan jotenkin pakon tai tarpeen edessä tekemistä, tekeväisyys kuulostaa minusta enemmän positiiviselta itse haluamiselta - tai puuhakkuus?).
Onneksi luen ranskaa, juuri tuosta syystä en ikinä osta saksalaisia lehtiä, kun niistä en ymmärrä höykäsen pöläystä - mutta jos on hyvät kuvat ja esim. ristipistoihin kaavat, niin eihän kieli sitten haittaa.

enkulin käsityöt kirjoitti...

Näyttääpä mielenkiintoiselta

Anonyymi kirjoitti...

Kiitoksia vinkistä, vaikuttaa mielenkiintoiselta lehdeltä!

Matleena kirjoitti...

Saitpa vinkattua niin, että minunkin kiinnostukseni heräsi! ;)

Rentukka kirjoitti...

Kiitos vinkistä!Täytyy tsekata paikalliset lehtipisteet, epäilen... Pidän mielessä seuraavalla kaupunkireissulla.

Mari kirjoitti...

Hyvä vinkki, kiitos siitä :)

Tintti kirjoitti...

Kiitos vinkistä!
Pitääkin tutustua.

-maria- kirjoitti...

Miten ihmeessä osasin lukea "kirjovirkkaus", kun tekstissä ihan selvästi lukee "kirjavinkkaus"? Muutaman kerran jouduin tavaamaan, kun ei oikein kirjovirkkaus ja kirjasto ja kirjat 5-luokkalaisille sopineet yhteen :) Eikä kirjavinkkaus edes ole mitenkään vieras juttu minulle, seuraan muutamaa kirjavinkkausblogiakin!

Så Vitt Jag Vet kirjoitti...

Japp Jag har ibland köpt samma tidning..Men den är faktiskt ganska dyr...
Överhuvudtaget köper jag många inredningstidningar... Ibland för många.
Kraam
Sanne

Rva Pioni kirjoitti...

Kiitos vinkistä. En ole koskaan ostanut,
mutta kuvakavalkadi näytti kiintoisalta.
Onneksi kuvienlukutaito on kansainvälistä
kieltä!

sinisukka kirjoitti...

Kiitoooos kovasti!!

Heidi kirjoitti...

Voi ei, olin jo ihan unohtanut, että tätä lehteä oli olemassa! Eräs käsityönopettaja siitä kertoi ja onneksi kaikessa kiireessä olen autuaasti unohtanut koko asian. Mutta nythän se varmaan tulee uniinkin vaanimaan ja taas yksi rahareikä lisää :) Hyvä vaan, jos ei ilmesty niin usein ;)

Nova Melina kirjoitti...

Kiva kun vinkkasit. Mä oon aina ollut aika huono lehtien ostelija (mitä nyt silloin tällöin langennut jonkun pätevän lehtimyyjän ansaan :) mutta täytyykin katsoa tätä seuraavan kerran lehtihyllystä kun sellaisen ohi kuljen. Kiva Auli muuten kun liityit mun lukijaksi. Ja muutenkin kun oot melkein alusta asti seuraillut mun blogia. Olen siitä iloinen. :)