sunnuntai 19. kesäkuuta 2011

Tervetuloa jokiristeilylle

Eilen aamulla luin lehdestä, että Porin Etelärannsta pääsee 10€:lla Reposaareen jokilaivalla, takaisin pitäisi tulla vuorobussilla. Matkan pituus on n. 30km. Niinpä hyppäsimme laivaan klo. 12.
Olimme ainoat matkustajat. Ilmeisesti uhkaavat pilvet pelästyttivät muut ihmiset. Kapteeni toivotti meidät tervetulleeksi: Olette juuri voittaneet yksityisristeilyn, normaalisti tämä maksaisi 690€! Meillä kävi tuuri, meitä matkustajia oli kaksi ja henkilökuntaa kolme.

Porin raatihuone näyttää olevan "kallellaan". Laiva keikkui kääntyessään.
Porin Eteläranta näyttää kauniilta.
                                  Puuvillatehdas Pohjoisrannalla.
 Pääsin ajamaan  Kaarisillan  alta ensimmäistä kertaa. Kouluni on saanut nimensä tämän sillan mukaan, koska on sillan vieressä.
                                               Näimme huviloita.
                                                       Majavanpesän.
                                            Innokkaita kalastajia.
 Pihlavan Ahlströmin tehtaan joelta päin.
 Tehtaan vieressä on Alvar Aallon suunnittelema suuli, joka on  puuvarasto. Alvar Aalto oli Ahlströmin luottoarkkitehti, joka suunnitteli myös Villa Mairean Noormarkkuun.
 Näimme myös Kemiran tehtaan joelta. Sulfiittitehtaan prosessissa tulletta jätettä on valtavat vuoret.
 Näimme niitä huviloita, joita katselimme viikko sitten siskoni kanssa maan puolelta varoituskylttien takaa.
 Kemiraa edelleen. Tämän tehtaan kohdalla on ollut syntymäkotini ja näillä rannoilla äitini lapsuuden uimapaikat. Paula-sisko, nyt näet sen mitä et kävellen voinut nähdä.
 Meillä oli luxusolosuhteet. Laivan miehistö toivoi, että viettäsimme hääpäivää..No, ehkä leikisti, yksityisristeilyllä... Saimme pullakahvit ulkokannelle tarjoiltuna.
Saavuimme Mäntyluodon sataman kautta Reposaareen. Olimme vähän kylmissämme ja hyppäsimme samantien busiin, vaikka Reposaaressakin olisi ollut kiva kierrellä. Bussimatka Poriin kesti tunnin. Kotona meillä oli vähän epätodellinen olo... Muutama tunti aikaisemmin emme olleet tienneet koko reissusta mitään....Tässä iässä on mukavaa kun voi tehdä vaikka spontaanin pikkumatkan.

Teuvo Vehkalahti kirjoitti...

Hyvä tuuri ja aika paljon löysit kuvatavaakin vaikkakin jokimatka sinänsä on maisemiltaan melko tylsä. Siitä on jo jokunen vuosi vierätänyt kun ex-työporukan kanssa sama matka tehtiin.

Teuvo Noormarkusta

Lila kirjoitti...

Kuullostipa kivalta reissulta:)

mummeli kirjoitti...

kivoja tuollaiset ex tempore matkat, noita meillä harrastettiin ennen, nyt on ihan unohtuneet.

Rva Pioni kirjoitti...

Aivan mahtavan yllätyksellistä on elämä. Mies kertoo saaneensa samanlaisen yksityiskuljetuksen kerran työmatkallaan linja-autolla;) On se kiva, että meitä noin mukavasti huomioidaan.

Marika kirjoitti...

=) Eihän sitä aina kivaan retkeen tarvia aurinkoa, aurinkoiset ihmisetkin riittää =)

Pirena kirjoitti...

Mukava matkakertomus. On se niin hienoa virkkausta tuo edellisen patalappu ettei tiedä jos minäkin hurahdan virkkaukseen.
Nyt on senverran virkkuukoukku kädessä että virkkaan villasukan kantapään alle tullutta reikää piiloon. Saa äkimmin reiän umpeen kuin parsimalla.

Päivi kirjoitti...

Kävipä teillä tuuri, kun järjestyi tuollainen yksityisristeily. Pilvet näyttävät noissa alkukuvissa aika uhkaavilta. Joesta käsin tututkin paikat näyttivät varmaan vähän uusilta. Saman olen kokenut katsellessani H:kiä mereltä käsin.

Paula kirjoitti...

Kiitos postauksesta! Hienoja kuvia joelta päin Porin keskustasta. Ja olipa hiano, että pääsit kuvaamaan jätevuoria, huviloita ja tehdasta joelta päin.

Zzz kirjoitti...

Hieno privaattiristeily :)

Pirjo kirjoitti...

No on teillä ollut oikein luksusristeily ihan henkilökohtaisen palvelun kera :) Tuo pannulappusi on kiva ja voin kuvitella kuinka ihanan pehmeä se on!

Heleena kirjoitti...

Mukava tutustua Poriin joelta päin! Suuli oli mielenkiintoinen, kun meillä täällä on myös "Alvaria" samankokoista, kirkko ja ympäristö mm. teatteri.

Peppi kirjoitti...

Aika luksusta! Mukavasti piristää tuommoset ekstemporeet elämää. Pitäis vaan aina muistaa välillä repästä irti arjesta...

vesimiesneuloo kirjoitti...

Olipas kiva risteily!
Aivan ihana pannulappu!

Maikki kirjoitti...

Tulinpa vastavierailulle ja ai, että olikin kiva postaus! Mahtava yksityisristeily teillä on ollut, vau!

Tintti kirjoitti...

Ihana ex-tempore -matka. Pori näyttää kauniilta. Täytyy varmaan joskus tulla käymään :-)

Så Vitt Jag Vet kirjoitti...

Vau vilken lyxresa! Tack att du visar bilder från Björneborg... Ja nog kanske ni kan hyra båten som bröllopsbåt ;)
Ha det bra ! Nu har vi äntligen regn här oxå..( Har knappt regnat alls här innan )
Kraam
Sanne

Paula Kristiina kirjoitti...

Kiva matka sulla ja hinoja kuvia olet ottanut!:)

Sari kirjoitti...

Wau!! Kuulostaa ihanan romanttiselta, ja kuvatkin ovat kovin kauniita!

Marjut kirjoitti...

Teillä taisi olla mukava yksityisristeily!

Sirpa kirjoitti...

Hieno venekierros! :) Jäin oikein miettimänn, kun aikoinaan tädin ja miehensä luona saaressa käytiin, että mikä siitä rannalta näkyi meren yli niin se taisi olla Tahkoluoto.

enkulin käsityöt kirjoitti...

olipa ihana risteily ja kivat kuvat.

Matleena kirjoitti...

Onpa teillä ollut muistorikas matka! :) Aivan erilainen kuin se meidän veneretkemmme, vaikka sekin on muistorikas. Näitte paljon ja monenlaista, kiva oli tutkia kuvia näin vieraankin silmin.