lauantai 7. toukokuuta 2011

Elon merkkejä

Muutama päivä sitten Paula kirjoitteli blogissaan orkideoista ja kommentoin, etten saa omiani koskaan menestymään ja, että orkideat ovat olleet minulle enemmän sellainen kertakäyttökasvi. Varsinainen kukkaikkunani kun on pohjoisen puolella ja talvisin tosi pimeä. Kesäaikaan siihen paistaa iltaisin hiukan vinosti aurinko. Nyt kuitenkin sitten eilen kun aloin kahta orkideaani tutkimaan huomasin, että niissä on elon merkkejä. Mitä nämä kasvavat osat ovat, on minulle arvoitus, mutta ehkäpä joku osaa kertoa mitä noista mahdollisesti on kehkeytymässä. Tässä yllä olevassa on pienet ulokkeet kasvamassa,

sekä myös pieniä uusia lehtiä tai sitten "poikasia".

Tämä toinen orkidea, jota olen pitänyt keittiössä ikkunan vieressä, jotta se saisi edes hiukan valoa on kasvattanut yhteen varteen pienen lehden. Voisiko siitä tulla kukka? Jos niin on niin sitten täällä hurrataan...

12 kommenttia:

Sara kirjoitti...

Hei! Uskon, että alimmassa kuvassa on kehittymässä kukinto. Jännää ,jos siihen ilmaantuu kukka ihan noin vain!

Paula kirjoitti...

Lupaavia elonmerkkejä noissa on. Ensimmäisessä kuvassa ne kaksi pitkää kasvavaa soiroa, jos niitä tarkoitat, ovat ilmajuuria. Toisessa kuvassa poikanen tai uusi lehti, kumpikin hyvä. Kolmannessa kuvassa epäilen myös poikasen olevan kehittymässä vanhaan kukkavarteen, ja sitten siihen luultavasti kehkeytyy kukkakin. Minulla ei tuollaisia ole koskaan ollut, mutta K:lla olen nähnyt ja hän on puhunutkin niistä. Jossain vaiheessa sen ilmeisesti voisi irrottaa emokasvista ja istuttaa erilliseen ruukkuun, mutta ei vielä ainakaan moneen kuukauteen. K. on varsinainen orkideaekspertti, voisit kutsua hänet antamaan lausunnon noista.

Päivi kirjoitti...

Auli, tuo varteen kasvanut lehdykkä on orkidean poikanen, siitä ei tule kukkaa. Anna sen kasvaa siinä rauhassa ja sitten kun poikanen alkaa näyttää emosta irrottautumisen merkkejä, istutat sen karikkeeseen omaan ruukkuun. Mulla on yksi tuollainen poikasalku, jonka olen saanut A:lta. Hitaasti se tosin kasvaa, mutta osotan sen joskus tuottavan keltaisia kukkia emosna lailla.

KristiinaS kirjoitti...

En mä orkideoista tiedä muuta kuin että mulla on kaksi vuotta sitten saatu ja se on kukkinut ihan hirmu paljon. Ilmajuuria tosiaan ovat nuo ekassa kuvassa. Kukat on mulla tulleet semmoseen lehdettomään oksaan tai rankaan mikä se nyt sitten onkaan nimeltään. Se on välillä niin kuolleen näköinen ettei uskois siihen kauniita kukkia tulevan.

Eija kirjoitti...

Jo saitkin hyviä neuvoja. Minulla kasvoi kukkavarteen lehti, mutta se varsi kuivui myöhemmin ja leikkasin sen pois. Kukkavarsi menee ruskeaksi kuivuessaan, sen huomaa sitten että on kuollut varsi.

Zzz kirjoitti...

Minullakin töröttää pohjoisen puolen ikkunalla yksi marraskuussa ostettu orkidea, joka juuri pudotti viimeisen kukan.

Taidan antaa sen olla siinä ja katsella, mitä tuleman pitää.

Paula Kristiina kirjoitti...

Toivotaan parasta että saisit kukan kukkimaan. Kärsivällisyys palkitaan. Kivaa viikonloppua.

Sirpa kirjoitti...

Tuostahan voi kehkeytyä mitä vain! Muistahan sitten esitellä.mitä sieltä tuli! :) Mukavaa viikonloppua,Auli!

Matleena kirjoitti...

Hyviä selostuksia ja ohjeitakin olet jo saanut, mutta muutaman sanasen haluan minäkin sanoa. Nuo ensimmäisen kuvan "kasvavat osat" ovat ilmiselviä ilmajuuria, jos tarkoitat noita kahta harmaanvihertävää vartta. Toisessa kuvassa minusta näyttäisi olevan uuden lehden alku ja kolmannessa kuvassa voisi olla keiki eli "orkidean poikanen" tai todennäköisemmin kukkavarren alku, jos tässä orkideassa on lehdellinen kukkavarsi. Joidenkin orkideojen kukkavarret ovat lehdellisiä, vaikka yleensä ovat kyllä lehdettömiä. Kaikki siis todellisia elonmerkkejä. Kokemusteni mukaan (jo yli 10 v hoitanut ja kukittanut orkideoja) orkidea tekee ensin lisää ilmajuuria ja kasvattaaa uuden lehden ja sen jälkeen jo voikin odotella kukkavartta ja siihen kukkia. Ilmajuuret ovat orkidealle hyvin tärkeät, tärkeämmät kuin ne purkissa piilossa olevat.

Menestyksekästä orkidean hoitoa! :)

enkulin käsityöt kirjoitti...

Ihanaa tuo kasvu.

Sude kirjoitti...

Minulla myös orkideat tahtoo olla kertakäyttö-kukkia, mutta naapurissa kukkii jatkuvasti ihan mahdottomasti. Sieltä olen kuullut, että orkideaa ei saa liikuttaa yhtään, niin sitten kukkii. Kai se sitten on totta, kun kerran kukkivat siellä niin kovasti :)

Pirjo kirjoitti...

Minä en noista kukista oikein perusta, kaikki kuolee käsiin... ;)
Hyvää äitienpäivää!! :)